11 februari 2010

Jordglob

Det finns vissa saker som man letar och letar efter och det kan dröja hur länge som helst innan man finner dem.
Helt plötslig en dag står den framför dig.
För mig hände detta i höstas när jag och en vän var ute på en loppistur och helt plötslig framför mig stod den EN underbar jordglob.
Jag har varit nära 2 gånger innan men den ena gången kom en annan före och den andra var den alldeles för dyr.
Nu var det min tur och till rätt pris.

Jag tror att den är från 1920 talet om man tittar på vilka länder som finns och inte, för jag kan tyvärr inte hitta något årtal på den.
På foten finns också en liten kompass.
Bordet den står på är ett arvegods från min mormors föräldrarhem och det är så charmigt för man kan fälla upp trekanterna.
Ljusstanken är ett loppisfynd.

Idag känner jag mig helt lyrisk, var på en loppisrunda igår och det blev en del härliga fynd som fick följa med hem.
Ska visa er imorgon.
Vilken skön känsla det är i kroppen. haha

Jag tror ni vet vilken känsla jag menar!!

KRAMIS

21 kommentarer :

  1. Ohhh så fin jordglob !! Toppen att du fick tag i en till slut..nämen, nu längtar man ju tills du visar de andra fynden..!!!!
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra!
    Så du tycker att jag inte ska måla min golv. Det ser man att det är bra att blogga då får andra titta och ser det med andra ögon än en själv.
    Jordgloben var ju fin, jag har en ny och tycker de är gräsliga, men din var finare!
    Undrar vad du har hittat. Har ni mycket secondhand och loppsar runt där du bor?
    Kramis Anna

    SvaraRadera
  3. Gud vilken härlig känsla det är!! Att hitta något... Lovely blogg by the way!!

    SvaraRadera
  4. Jag känner precis som du! Man mår så bra av att göra lite fynd;-) Jättefin jordglob! Kul att den är så gammal, det har ju hänt endel i världen sedan 20-talet;-)

    Sköt om dig, kram

    SvaraRadera
  5. God morgon Sandra
    Din jordglob är väldigt fin!!
    Var på loppis igår och såg en gammal jordglob men tyckte att den var lite för dyr, så jag lämnade kvar den. Däremot var det några andra saker som fick följa med mig hem. Gamla flaskor och burkar och en gigantisk te- eller kaffekanna av vit porslin.
    Ska bli kul och se dina andra fynd från loppisen... :O)
    Kram på dig
    Nina

    SvaraRadera
  6. Nog vet jag vilken känsla du menar=))

    Vacker jordglob, häftigt att det finns en kompass också.
    Det hör inte till vanligheterna.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Hej,
    jag säger bara Lyckliga du! Jag letar också efter en jordglob och vill ju som vanligt inte gå och köpa en utan hitta en gammal med lite patina och historia... känslan av att hitta det optimala fyndet är inte obekant, fniss! Jag har ju slltid varit loppis-auktions-brutta!

    Ha en fin dag, kram Monica

    SvaraRadera
  8. vilket fiiiint fynd. jag förstår att du är glad, är också på jakt efter en jordglob med det är inte helt enkelt.... ;)))

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera
  9. Vilkeln fin jordglob! Förstår att du är glad! Passar mycket bra på just det bordet tycker jag.
    Ha en bra dag!/Marie

    SvaraRadera
  10. Ja du, jag har också varit nära en gång. Så det är väl bara att fortsätta att leta. Kul att du fick en! Undrar vad dom andra fynden är för något?

    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  11. Vet precis vilken känsla du menar ! Jag var på loppis igår , men kom hem alldeles tomhänt . Men dom gånger man hittar något , särskilt om man letat länge , dom är härliga ! Jordgloben är kanonfin , jag har en som funnits i huset och som tillhört min makes farfar . Men den är nog ännu äldre än din och ganska mörkbrun . Men den är fin ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

    SvaraRadera
  12. Känner igen den känslan, känns som lite dubbeldricka i bröstet. Och så kul och komma hem med sakerna och leta upp det där bästa stället och ha dom på. Förstår att jordgloben gav den känslan, den är så fin. Extra kul att den är gammal.
    Ha en fin dag
    Kramar
    AnnaMaria
    Ps, jag blir jätteglad att du är med i utlottningen

    SvaraRadera
  13. Åhhh vilken fin jordglob.. Dom brukar ju kosta en del har småspanat själv.. Så fint att ha på skrivbordet..
    Kraaaam Linda

    SvaraRadera
  14. Hej!!
    Missade en jordglob i söndags...
    Nu vill jag se dina andra fynd....
    Ha det bäst;o)

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  15. Hihi.. Ja, den känslan känner jag väl igen! Det var en fin glob du har där.. Å så är det ju! Plötsligt händer det!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  16. Japp know the feeling =)
    Jättefin, vilken tur du hade som hittade den!!!

    Har smygit här ett tag nu... men för ett par år sen var jag oxå här minns jag! Fin fin blogg har du!

    kram johanna

    SvaraRadera
  17. Underbar Jordglob!!!

    Ohh Sandra jag vet precis vad du menar med den där lyckokänslan när man hittat mycket fint..hihi.. Ett rikitgt rus blir det i kroppen..hihi.. Vissa andvänder droger men vi loppar vi...skrattar...
    O jag tror nog allt att loppandet är betydligt bättre för kropp o själ..:)

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  18. Härligt när man hittar något man har letat efter länge, jordgloben är jättefin!

    Ja du, den där känslan känner man ju igen, hihi. Ser fram emot att få se dina fynd!!!!!!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  19. Ååh hvilket funn altså! Underbart!! Ja bordet var også fint. Du er fantastisk heldig som finner så mange spesielle saker. Kan ikke glemme den flotte paraplyen og de franske emalje boksene. Ja noen har mer flaks enn andre, eller kanskje jeg skal si, ett bedre øye til og se hva som er spesiellt :)

    Synes det er så trivelig at du besøker meg hver dag, føles nesten som en god venn som hilser på, jeg kikker alltid etter Sandra :)

    God klem vennen, ha det så mysig i kveld!

    Aina

    SvaraRadera
  20. fnissa nog förstår jag känslan alltid sandra och ryser lite med dig nu, så fin jordglob, heeeeelt superball!!!
    må så gott, varmkram lotten

    SvaraRadera
  21. You do have a good ´nose´ for fleamarket-finds!! :D
    These old globes always have a very special blue-green colour which I like a lot. Maybe it´s the patina of long years?

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra